Kopitiam

Kerabu Pucuk Betik

  • Bahan2nya
  • Bunga betik(semangkuk piring gulai)
  • 1 biji bwg besar*
  • 3o sen taugeh
  • 2oog perut atau 5og udang
  • 4 biji cilipadi*
  • 3 btg serai*
  • sedikit halia*
  • 1 sudu teh jintan manis**
  • 1 sudu teh jintan putih**
  • 1 sudu besar kerisik
  • garam, gula,cuka dan sedikit santan
  • * direncik halus
  • ** ditumbuk

  • Caranya
  • Bunga betik di rebus sampai empuk bubuh sedikit garam dan gula
  • Perut pun direbus juga sampai empuk
  • campurkan semua bahan yang di rencik dan yang di tumbuk
  • Masukkan juga garam,gula dan cuka
  • Akhir sekali baru masukkan bunga betik dan perut di gaul mesra.

5 comments:

Aku said...

Tak pahit ke?

Kak Yah said...

nak ilangkn pahit rebus bunga betik tu dengan daun jambu batu

Kak Yah said...

Pahit tu kan ubat

Aku said...

Mana nak cari daun jambu batu kat sini kak? Buah jambu + asam boi ada la berlambak...

Kak Yah said...

Klu mcm tu,nak mkn kerabu betik tggu blk kmpg je...kat umah mak kan ada..